Az 1285 és 1290 között készült freskót a Ferrari támogatásának köszönhetően restaurálták.
ASSISI. Az Assisi Szent Ferenc Alsó-bazilikában, Cimabue középkori mester freskóján a Ferrari luxusautó-gyártó 300 000 eurós támogatásának köszönhetően a restaurátorok részlet-gazdag és ragyogó csillogású fényeket tártak fel. A Szűzanya a Fenségben, más néven Madonna és a Gyermek, Angyalok és Szent Ferenc túlélte az 1997-es Assisit pusztító földrengést, amely a Felső-bazilika tetejének beomlásával járt és négy ember életét követelte – írja a The History blog. https://www.thehistoryblog.com/page/3
Az északi kereszthajóban, a templom főoltárától jobbra található „Maestà”-t Cimabue festette 1285 és 1290 között. Ez az egyik leghíresebb alkotása, amelyen Szent Ferenc egyik legrégibb portréja látható. Ferenc 1226-ban halt meg. A róla készült legrégebbi ismert kép, a subiacó-i bencés apátság freskója halála után mindössze két évvel készült. De ez egy absztrakt kép a sík, előírásos bizánci stílusban, nem pedig a híres aszkéta külső alakjának megragadására tett kísérlet. Cimabue valódi portrét készített Szent Ferencről, feltehetően Ferencet személyesen ismerő emberek leírása alapján. Tehát ez a róla fennmaradt legrégebbi valósághű ábrázolás. A freskó innovatív perspektíva-használatáról is ismert, ami fontos átmenet a hieratikus bizánci stílus és a reneszánsz idején virágzó naturalizmus között.
A „Maestà” című festmény Szűz Máriát ábrázolja egy trónon, ölében a Gyermek Jézussal. A trónt négy angyal veszi körül. A jobb oldalon a stigmatizált Szent Ferenc látható. Mária, a Gyermek Jézus és az angyalok idealizált képek, derűsen szépek, tökéletes szimmetriával. Ferenc sovány, füle kilóg (az egyik mumpsztól bedagadt), és nehéz szemében inkább az aggodalom kifejezése érződik, mint a mennyei arc magasztos nyugalma.
A restaurálási munkák 2023 januárjában kezdődtek. A kulturális örökséget helyreállító Tecnireco cég restaurátorai először a legújabb képalkotási technológiával, röntgen-fluoreszcencia és infravörös spektroszkópia segítségével vizsgálták meg a freskót, hogy meghatározzák, annak mely részei voltak eredetiek, és melyek a későbbi kiegészítések. A technológia feltárta a Cimabue által használt eredeti pigmenteket is.
A vizsgálat befejezése után a restaurátorok eltávolították a légköri részecskék lerakódásait (por, füst, szennyeződés) és az 1973-as beavatkozás során felvitt megsárgult védőlakkot. Ezután a hámló festék és az aranyozás felületeinek ragasztására összpontosítottak. A vakolatréteget is újra ragasztották a falazatra.
Az eredeti falfestmény átfestésének elkerülése érdekében a hámló pigmentet, különösen a háttérben használt azurit pigmentet semleges színekre, például szürkére cserélték. „Eltávolítottunk minden, az évszázadok során készített kiegészítést” – mondja Fusetti, hozzátéve, hogy a festmény mára visszanyerte eredeti ragyogását. „Amit most látunk, az az eredeti mű.”
Az 1997-es földrengés után a Tecnireco munkatársait bízták meg azzal, hogy évente egyszer tisztítsák meg a 10 000 négyzetméteres freskót. Fusetti szerint az évenkénti portörlés segít a Maestà di Assisi jó állapotban tartásában. „Nem kell további 60 vagy 70 – talán még 100 – évig sem restaurálnunk” – teszi hozzá. „Ennek eredményeként a jövőbeni karbantartás megfizethetőbb lesz.”
A trón részletei lenyűgözőek, a berakást fényes aranyozás emeli ki, ami a restaurálás előtt egyáltalán nem volt látható. Szent Ferenc kócos szakálla is egészen új értelmet nyer.
Fordította: Hidász Ferenc OFM
Forrás: https://sedmitza.ru/text/10360336.html
2024. február 10.
Leave a Comment
Last Updated: 2024-07-06 by Plébános
Az Assisi Alsó-bazilikában lévő Cimabue freskót eredeti „Maestà” formájában állították helyre
Az 1285 és 1290 között készült freskót a Ferrari támogatásának köszönhetően restaurálták.
ASSISI. Az Assisi Szent Ferenc Alsó-bazilikában, Cimabue középkori mester freskóján a Ferrari luxusautó-gyártó 300 000 eurós támogatásának köszönhetően a restaurátorok részlet-gazdag és ragyogó csillogású fényeket tártak fel. A Szűzanya a Fenségben, más néven Madonna és a Gyermek, Angyalok és Szent Ferenc túlélte az 1997-es Assisit pusztító földrengést, amely a Felső-bazilika tetejének beomlásával járt és négy ember életét követelte – írja a The History blog. https://www.thehistoryblog.com/page/3
Az északi kereszthajóban, a templom főoltárától jobbra található „Maestà”-t Cimabue festette 1285 és 1290 között. Ez az egyik leghíresebb alkotása, amelyen Szent Ferenc egyik legrégibb portréja látható. Ferenc 1226-ban halt meg. A róla készült legrégebbi ismert kép, a subiacó-i bencés apátság freskója halála után mindössze két évvel készült. De ez egy absztrakt kép a sík, előírásos bizánci stílusban, nem pedig a híres aszkéta külső alakjának megragadására tett kísérlet. Cimabue valódi portrét készített Szent Ferencről, feltehetően Ferencet személyesen ismerő emberek leírása alapján. Tehát ez a róla fennmaradt legrégebbi valósághű ábrázolás. A freskó innovatív perspektíva-használatáról is ismert, ami fontos átmenet a hieratikus bizánci stílus és a reneszánsz idején virágzó naturalizmus között.
A „Maestà” című festmény Szűz Máriát ábrázolja egy trónon, ölében a Gyermek Jézussal. A trónt négy angyal veszi körül. A jobb oldalon a stigmatizált Szent Ferenc látható. Mária, a Gyermek Jézus és az angyalok idealizált képek, derűsen szépek, tökéletes szimmetriával. Ferenc sovány, füle kilóg (az egyik mumpsztól bedagadt), és nehéz szemében inkább az aggodalom kifejezése érződik, mint a mennyei arc magasztos nyugalma.
A restaurálási munkák 2023 januárjában kezdődtek. A kulturális örökséget helyreállító Tecnireco cég restaurátorai először a legújabb képalkotási technológiával, röntgen-fluoreszcencia és infravörös spektroszkópia segítségével vizsgálták meg a freskót, hogy meghatározzák, annak mely részei voltak eredetiek, és melyek a későbbi kiegészítések. A technológia feltárta a Cimabue által használt eredeti pigmenteket is.
A vizsgálat befejezése után a restaurátorok eltávolították a légköri részecskék lerakódásait (por, füst, szennyeződés) és az 1973-as beavatkozás során felvitt megsárgult védőlakkot. Ezután a hámló festék és az aranyozás felületeinek ragasztására összpontosítottak. A vakolatréteget is újra ragasztották a falazatra.
Az eredeti falfestmény átfestésének elkerülése érdekében a hámló pigmentet, különösen a háttérben használt azurit pigmentet semleges színekre, például szürkére cserélték. „Eltávolítottunk minden, az évszázadok során készített kiegészítést” – mondja Fusetti, hozzátéve, hogy a festmény mára visszanyerte eredeti ragyogását. „Amit most látunk, az az eredeti mű.”
Az 1997-es földrengés után a Tecnireco munkatársait bízták meg azzal, hogy évente egyszer tisztítsák meg a 10 000 négyzetméteres freskót. Fusetti szerint az évenkénti portörlés segít a Maestà di Assisi jó állapotban tartásában. „Nem kell további 60 vagy 70 – talán még 100 – évig sem restaurálnunk” – teszi hozzá. „Ennek eredményeként a jövőbeni karbantartás megfizethetőbb lesz.”
A trón részletei lenyűgözőek, a berakást fényes aranyozás emeli ki, ami a restaurálás előtt egyáltalán nem volt látható. Szent Ferenc kócos szakálla is egészen új értelmet nyer.
Fordította: Hidász Ferenc OFM
Forrás: https://sedmitza.ru/text/10360336.html
2024. február 10.
Category: Egyéb
Legutóbbi bejegyzések
Kapcsolataink
Ferencesek
Szerzetesek
Egri Főegyházmegye
Gyöngyösi Ferences Könyvtár
A plébánia régi honlapja